Back on track

I augusti är det fyra år sedan jag upptäckte LCHF. Jag var rejält extrautrustade med massor av onödigt kroppsfett och inga metoder eller dieter funkade. Min bästa drog, sen jag lade av med nikotin, var plockgodis. Förutom det levde jag på allt annat med snabba kolhydrater, gärna eko och hembakat men fortfarande extremt fettbildande.

Jag blev frälst och nästan en militant LCHF:are och gick ner 25 kilo på två år och mådde så himla bra. Så länge jag fick äta pannkakor och vaniljglass alla dagar fanns det inga hinder och jag blev proffs på att skapa rätter utan mjöl och socker och övriga familjen gillade allt det där också, kanske inte lika gott som originalen men tillräckligt.

För ett och ett halvt år sedan började jag jobba i ett livsmedelstillverkande företag och ganska snabbt insåg jag att LCHF-tiden var över. Varje dag fick vi goda vegetarisk luncher som såklart innehöll massor av carbs och jag var involverad i produktutveckling som innebar provsmakning av finaste ekologiska sockerprodukterna. Ja, alla kolhydrater blir ju till socker i magen och jag försökte hålla mig till ”en balanserad kost” och äta sådär lagom som naturligt smala gör. Nu har jag slutat jobba där och eftersom jag inte är naturligt smal och vill komma i mina kläder igen gick jag tillbaka till LCHF för en vecka sen. Det konstiga var att jag inte kände det minsta abstinens efter socker. Kanske för att jag har undvikit värsta heroinet, plockgodis, sedan 2010. Kolhydrater gör mig hungrig och hela tiden sugen på mera. Nu när jag slutat äta vitt levainbröd och istället rostar mitt eget bakat på frön och nötter blir jag mätt direkt. Och jag fortsätter vara mätt länge. En underbar känsla och vågen är glad och säger att jag redan har gått ner två kilo.

Och om jag behöver fakta och inspiration brukar jag titta in här.

Kommentera

