Tankar vid matbordet

Jag använder LCHF för att inte överäta. De kolhydrater som får mig att göra det har jag lärt mig att känna igen, det är väldigt individuellt har jag också förstått så var och en får göra sin lista. Visst är det konstigt? Jag kan inte äta smågodis och bröd på vetemjöl utan att tvingas äta mer men däremot kan jag dricka öl, vin och äta potatis med måtta. LCHF anses av vissa handla om att bara äta fett och kött,vilket låter rätt äckligt när man som jag ätit nästan uteslutande vegetariskt under en längre tid, Det är ju fel, för det går ju faktiskt ut på att undvika kolhydrater av alla sorter för det är de som gör en till exempel överviktig, om man är lagd åt det hållet. Så det är bara att läsa näringsdeklarationer och välja det som har högst 5 kolhydrater per 100 gram. Eller att äta lite av det som ligger högre än så. Jag äter kaviar till mina ägg, och kaviar innehåller 16 gram per 100, men en tesked om dagen är helt okej eftersom den inte skapar fejkhunger i min kropp.

Och tänk vad det har hänt mycket på hyllorna i mataffären sen jag åt LCHF senast. LCHF har egna sektioner med allt samlat, 1000-tals nya recept på nätet och inte en enda LCHF-kokbok på bokrean i min ICA-Maxi. Betyder det att de säljer som smör?

Kommentera

